Rynek i Trendy

chart-import-2006-2015

Ilość wina importowanego do Polski w 2013 r. przekroczyła 100 mln litrów; liczba importerów wzrosła w ciągu ostatnich trzech lat aż o 400%,a obroty niektórych z nich wzrosły o 20-30%. Spożycie Champagne w stosunku do roku poprzedniego zwiększyło się o 20%, a prognoza na lata 2014-2019 przewiduje kolejny wzrost o 70%.

Dane – rosnący rynek i rosnące oczekiwania klientów.

Popularność wina w kraju nad Wisłą od kilku lat rośnie sprawiając, że Polska staje się jednym z atrakcyjniejszych rynków w Europie. Ilość wina importowanego w 2013 roku przekroczyła 100 mln litrów, a wskaźnik wzrostu sięgnął 10%. W pierwszym półroczu 2014 import nadal rósł: 5% ilościowo oraz 9% wartościowo, co potwierdza trend, że polscy konsumenci wybierają wina wyższej jakości.

Polski rynek jest bez wątpienia rosnący. Prezentuje wysoką dynamikę: pierwszy duży krok naprzód został zarejestrowany w 2007 roku, kiedy wielkość sprzedaży wzrosła o 55%, a wartość o 28%. Nawet międzynarodowy kryzys gospodarczy nie wpłynął na ilość importowanego wina w 2009 r. Za to przyczynił się do zmniejszenia wartości importowanych napojów w porównaniu z rokiem 2008.  Uwidoczniło to przywiązanie wielu Polaków do wina, którzy nie chcieli rezygnowac ze swojego ulubionego napoju. Już w 2010 r. rynek odnotował wzrost zarówno w ilości spożywanego wina (wyjątkowo wśród napojów alkoholowych): + 8,3%, jak i wartości: + 15,3%.

Obiecujące prognozy wzrostu konsumpcji wina w Polsce pokazują wysokie oczekiwania konsumentów. Przy wzroście 350% spożycia na osobę (obliczenia dla lat 2010-2015), rośnie popyt na produkty wysokiej jakości (dla wina butelkowanego wzrost z 40% do 80%). Potwierdzają to rosnące liczby importowanego wina z Portugalii, Włoch, Francji, USA, Chile i Gruzji, wobec spadku z krajów z tańszą ofertą.

Według danych z 2010 r. największą popularnością cieszą się wina czerwone i różowe, z 50% udziałów w rynku. Najbardziej rozpowszechnione w Polsce są wina otrzymywane z międzynarodowych odmian: Chardonnay wśród win białych, około 50% udziału w swoim segmencie i Cabernet Sauvignon (40%) i Merlot (33%) wśród win czerwonych.
Spożycie wina w Polsce cechuje się sezonowością. Popyt rośnie z okazji świąt (Boże Narodzenie, Wielkanoc, karnawał …) lub przy okazji przyjęć okolicznościowych (rocznice ślubu, komunie, urodziny lub prywatki).
Odnośnie dystrybucji – obok dużych graczy rynkowych takich jak hiper- i supermarkety (gdzie odnotowano spadek sprzedaży produktów  z najniższej półki cenowej na rzecz wzrostu win z wyższej półki), istnieje wiele wyspecjalizowanych sklepów sprzedających głównie wina ze średniej półki. Należy wspomnieć również o sprzedaży on-line, specjalizującej się w sprzedaży prestiżowych marek, sprzedawanych po cenach niższych nawet o 40% w porównaniu do tradycyjnych sklepów.

Spożycie wina w Polsce jest najwyższe wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Ten pozytywny trend stanowi wyjątkowa przestrzeń dla nowych inicjatyw biznesowych.
Nie jest przypadkiem, że kilka lat temu wiarygodne media w branży winiarskiej opublikowały artykuł o wiele mówiącym tytule: “Lokomotywa Europy napędzana winem”.

Źródło: GUS Warszawa – Unione Italiana Vini – UbiFrance Warszawa – ICEX Spain – ICE Italy

“Zamiast kwiatów prosimy o butelkę wina”
Izabela & Tomek
Ślub, 2013

 

rynki46px


Aby przeglądać tę witrynę musisz mieć ukończone 18 lat.

To browse this website you must be at least 18 years old.

Wychodzę - Exit


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

This site uses cookies to deliver services in accordance with the Privacy Policy. You can specify the conditions for storage or access cookies on your browser or the configuration of the service.